صنعت بیمه با قدمتی چندین ساله همواره به شکل سنتی در حال خدمات رسانی به مشتریان خود بوده است، امروزه با وجود پیشرفتهای چشم گیر در حوزه تکنولوژی، مدیران صنایع از جمله صنعت بیمه جهت تسریع در خدمت رسانی و ایجاد مزیت رقابیتی از فناوری و تکنولوژی روز استفاده کرده و به سمت ایجاد شفافیت و آگاهی، افزایش سرعت ارائه خدمات و در نهایت بالا بردن امنیت فناوری اطلاعات گام بلندی برداشته اند.
در این مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در زمینه فناوری بیمه ای (InsurTech) کسب نمایید.
InsurTech مخفف کلمهinsurance technology به معنای فناوری بیمه ای است که از ادغام دو کلمه "بیمه" و "فناوری" تشکیل شده است.
به فناوری های نوآورانه و ابزارهای دیجیتالی جدیدی که برای بهینه سازی عملکرد شرکت های بیمه، در جهت ارائه خدمات بهتر به مشتری و امکان تجزیه و تحلیل پیشرفته تولید شده است InsurTech گفته میشود که سعی در پوشش دادن همه جنبه های بیمه ای دارد.
به طور کلی، اینشورتک به کاربرد تکنولوژی برای ارائه، توزیع و مدیریت خدمات بیمهای گفته میشود. این صنعت با کمک دادهها، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا، به جمعآوری و تحلیل اطلاعات مشتریان برای ارائه خدمات بهتر بیمهای متناسب با هر مشتری به طور جداگانه اشاره دارد که علاوه بر اینها، اینشورتک کمک میکند مشتریان خارج از محدودیتهای زمان و مکان، با کمک ابزارهایی همانند تلفن همراه هوشمند از خدمات بیمهای استفاده کنند.
چرا اینشورتک؟
اینشورتک، صنعت بیمه را وادار کرده تا محصولات و خدمات خود را در سطح بالاتری به مشتریان عرضه کند و روال سنتی کسب وکارهای بیمه ای کنار گذاشته شود و عرضه خدمات با استفاده از تکنولوژی و ابزارهای روز دنیا صورت گیرد. اینشور تک ها به عنوان بیمه گرهای تمام عیار، با قیمت گذاری مناسب و بالابردن تجربهکاربری، مشتریان را جذب میکنند و با ارائه پوششهای بیشتر امکان حفظ دائمی مشتری را افزایش میدهند.
مزایای استفاده از اینشور تک چیست؟
هرچند اینشورتک
باعث حذف ارائه خدمات بیمه ای به صورت سنتی میشود اما درمقابل از مزایایی به شرح
زیر برخوردار می باشد:
۱-ایجاد فضایی شفاف میان شرکت و مشتری
۲-ایجاد رابطه ای مستقیم و بیواسطه بین شرکتها و مشتری
۳-افزایش تمرکز بر مشتریان و تقاضای آنها به جای تمرکز بر شرکت
۴-ایجاد و افزایش شانس سودآوری کسب و کارهای کوچک
موانع اصلی اینشورتک ؟
از آنجایی که بیمه، یک صنعت قانونمند است، استارت آپ اینشورتک که از قانون خاصی پیروی نمیکند کمی در جلب اعتماد مدیران این صنعت تلاش بیشتری را لازم دارد و میباید راه حل قانع کننده ای برای ایجاد شرایط آرام و با ثبات جهت جلو گیری از حس هراس مدیران و مسئولان شرکت های بیمه ای بیابد.
از طرفی به دلیل این که محور اصلی فعالیت اینشورتک، مشتریان میباشد، این استارت آپ برای جلب نظر مشتریان به کمک و همکاری شرکت های بیمه گزار با سابقه نیز نیاز دارد.
اینترنت اشیا (Internet of Things )چگونه به کمک اینشورتک میآید؟
باتوجه به این که بسیاری از مشتریان و تجارت ها در سراسر جهان تحت تاثیر اینترنت قرار دارند، اینترنت اشیا در صنعت بیمه، به جلوگیری از تصادفات، بهبود مدیریت بحران، ،تشخیص به موقع و… کمک شایانی مینماید از این رو بسیاری از اینشورتک ها تلاش کرده اند تا اینترنت اشیا را وارد صنعت بیمه کرده تا بدین وسیله مشکلات مردم را کاهش دهند.
شرکت های Insurtech از فناوری های اینترنت اشیا استفاده میکنند که داده ها را از این طریق اینترنت ضبط و انتقال دهند، با استفاده ار اینترنت اشیا شرکت های بیمه داده های مربوط به بیمه شدگان را دریافت میکنند. شرکت های بیمه بر اساس اطلاعات و داده ها میتواند به مدلسازی ریسک ها و حق بیمه بپردازند.